"...Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berperang untuk membela ugamaNya, dalam barisan yang teratur rapi, seolah-olah mereka sebuah bangunan yang tersusun kukuh.." Surah As-Saff ayat 4

Ahad, 31 Oktober 2010

TRAVELOG KHALIFAH : Oktober, Musafir Ilmiah Pengislahan Jiwa

Alhamdulillah pertama dan selamanya bersyukur ke hadrat Allah SWT krn dgn limpah inayah dan keizinanNya, sehingga di saat jari jemari melakar tinta, mengukir kata, aku masih lagi dikurniakan kesihatan dlm nikmat iman dan Islam, agama yg amat ku sanjungi....
Sekali lagi aku memanjatkan kesyukuran kpdNYA, kerana dgn izinNYA juhga, kehidupan ku di bulan oktober ini juga dihiasi dgn taqwim2 yang indah yg penuh bermakna seperti bulan2 sebelum ini...Catatan diari ini sekadar perkongsian bersama, agar mampu membawa kita berfikir seketika melalui catatan kehidupan seorang khalifah...........


 "....Jauh berjalan luas pandangan...Perjalanan yang baik adalah perjalanan mengenal Allah SWT kerana pandangan dan pengalaman itu akan menjadi penyuluh kehidupan......"



Lawatan Ilmiah Bersama Tuan Guru Sheikh Dr Haji Jahid di Sg Kundang Rawang selangor.
12 Oct 2010.


Ziarah Ilmiah bersama Sheikh Haji Jahid Sidek


Lawatan ini adalah pengisian ilmiah di bawah subjek Tasawuf..Semasa tiba di sana, kami disambut dgn keadaan yg sangat mesra. Aku sgt mengagumi keperibadian sakhsiah Tuan Guru..Apabila menatap wajahnya, airmata seakan2 bertakung dikelopak mataku..seolah2 ada sesuatu didalam jasadku yg ingin menjerit riang+ketakutan..Pada hari itu Allah telah mempertemukan aku dgn seorang mursyid yg sgt luhur keperibadiannya..Suasana yg mengelilinginya dipenuhi ketenangan dan kedamaian..Suasana itu sgt2 aku nantikan.....Aku merasai kedamaian jiwa tanpa gangguan disana yg mungkin insan kain tidak merasainya...



Program Motivasi Kecemerlangan Di Maahad Sultan Ahmad ad-Dini
22-24 Oct 2010


Bersama para peserta program motivasi kecemerlangan


Tugasan sebagai fasilitator umpama tugasan yg telah sebati dlm kehidupanku...membahagikan masa berjumpa masyarakat..Kali ini dgn keizinan Allah, aku mengikuti program motivasi kecemerlangan di bawah kelolaan JAKSA Kolej Kediaman Desa Jati. Allah memberikan ku sekali lagi kesempatan untuk bersama adik2 di Maahad SAS, bagi berkongsi ilmu bersama..Yg paling tdk dapat aku lupakan adalah jalinan ukhuwwah antara ahli..selama 3 hari berada di sana, aku juga merasakan aliran kekuatan dakwah melalui ukhuwwah yg telah dibina..Aku juga sering mengingatkan adik2 akan tujuan penciptaan kita di muka bumi Allah ini..sebagai khalifah yg menjawat posisi dan taklifan sebagai hamba, pelajar, anak, umat, sahabat, da'ie dan mad'u di muka bumi ini................for them, maybe it's too complicated to brainstorming but, i am sure, they can accepted slowly...InsyaAllah.......




Musafir Ilmiah ke Pantai Timur 
29-31 Oct 2010


Ziarah Ilmiah ke UNISZAR


Kami memulakan perjalanan sekitar jam 5.28 ptg..dan tiba di Musafir Homestay sekitar jam 3.15 pagi..Di siang harinya pula, kami memulakan ziarah ilmiah ke UniSZA dan UMT..Musafir kali ini benar2 mengingatkan ku kpd sahabat2 seperjuangan yg juga pernah bermusafir bersamaku..dikala senang daN susah, dikala suka dan airmata yg menemani setiap langkah perjalanan.. Semasa di dalam perjalanan, aku banyak menimbulkan pesoalan dan menyediakan jawapan bagi setiap soalan ku itu..tempoh perjalanan 11 jam yg ada, mcm2 ragam kehidupan manusia yg ku amati.. Adakah mereka juga musafir seperti aku???   
Dan sehingga kini sentiasa mengingatkan ku bahawa kehidupan ku kini merupakan penggembaraan yg belum lagi berakhir..pengakhirannya adalah kematian yg sudah pasti...Aku teringat suatu hadith Muhammad SAW, ada menyebut bahawa kehidupan setiap insan adalah merupakan sebuah pengembaraan..Di penggembaraannya itu, manusia akan sedaya upaya mencari apa yg perlu untuk dibawa pulang ke akhirat (destinasi terakhir yg sudah pasti).
Pengembaraan ku kini belum berakhir......banyak lagi bekalan yg tidak mencukupi...Ya Allah..bantulah saya di setiap langkah kembara ini.......







2 ulasan:

  1. salam kenal dan salam perjuangan dari sahabat usim...

    X sangka ramai bloggers dari Usim... teruskan perjuangan ya ukhti :)

    BalasPadam
  2. salam
    hahaiiii
    seronok berjalan
    semoga berjaya dalam bidang di ceburi
    =)

    BalasPadam