"...Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berperang untuk membela ugamaNya, dalam barisan yang teratur rapi, seolah-olah mereka sebuah bangunan yang tersusun kukuh.." Surah As-Saff ayat 4

Khamis, 3 November 2011

JAWATAN MPP ADALAH TAKLIFAN..BUKAN TASHYRIF...

Bersyukur ke hadrat Allah SWT, hingga kini masih di kurniakn lagi kudrat kehidupan yang baik, dengan segala kenikmatan dan kasih sayang daripadaNYA..


Sedang asyik duduk di pejabat Majlis Perwakilan Pelajar USIM, terpandang wajah-wajah saff pimpinan MPP 2011..Gambar yang diambil setelah usai watikah perlantikan dan angkat sumpah bersama NC dan TNC HEPA..laju degupan nadi dan terasa kehangatan aliran darah ditubuh saya seolah-olah merasa berat untuk menggalas janji bersaksikan Para Malaikat dan Kekasih Agungku..

Lama sudah saya ingin menulis..kali ini saya gagahkan juga jari jemari melakar rasa..Sekadar untuk perkongsian minda,flashback balik tujuan penciptaan diri kita...Saya tanya semula ke jauh sanubari, "hmm...buat apalah aku duduk kat sini..?"

Kawan2 sibuk sedang bekerja...ada yang sedang bergembira dgn keluarga di rumah..ada yang masanya terbuang begitu saja..bukan ingin mennyatakan disini tugas-tugasan (MPP) ini adalah yang paling mulia, tapi sekurang-kurangnya, masa yang dianugerahkan kepada ku tidak dibuang dengan sia-sia..syukur alhamdulillah...

"...Demi masa..sesungguhnya manusia di dalam kerugian kecuali mereka yang beriman dan beramal soleh serta berpesan-pesan dengan kebenaran dan kesabaran..."
(Surah al-Ashr ayat 1-3)

Ada yang bertanya.."bagaimana dengan gerakan jemaah? ABIM? PKPIM? KPIJ?...di kampus lagi..? bagaimana study?? pointer makin naik atau bagaimana?? masa untuk belajar cukupkah?? jam berapa tidur setiap malam??..Family tak kisah??.." ...Aduh..!! beratnya soalan yang diajukan..tapi hakikatnya mudah saja..

Dengan kekuatan dari Zat yang Maha Agung, saya tidak berlengah untuk menjawab.."..Apa nak bimbang..Tuhan kan selamanya ada..siapa lagi yang menguruskan percaturan hidup kita jika bukan Dia..."
Kembalilah kepada asal tujuan penciptaan kita...untuk apakah...dari mana kita datang dan ke mana kita akan dikembalikan...sudah semestinya segalanya kerana Allah..!

"...Sesiapa yang bertawakkal kpd Allah, akan dipermudahkn baginya jalan keluar.."

(rujuk Surah at-Talaq ayat 3-5)

Sahabat-sahabat...setiap inci kehidupan ini bukan hanya milik kita saja, bahkan milik Tuhan...dipinjamkan untuk berjasa kepada Umat..! Allah telah mengamanahkan kehidupan kita sebagai Hamba dan Khalifah (HamKha), mana mungkin kita bisa mengkhianati amanah untuk mengimarahkan bumi ini bersama islam...

Tidak kiralah amanah dan jawatan apa saja yang ditaklifkan ke atas kita sekalipun, pikullah dengan sebaik-baiknya atas kalimah syahadah...Ikhlaskan niat keranaNya...Nescaya segala usahamu akan dipermudahkan Allah..

Ucapanku lagi kepada mereka..." Aku tahu hidupku amatlah singkat, usiaku semakin pendek, ajalku semakin dekat.. maka haruslah aku memberi erti bagi semua, hingga akhirnya hanya akan ada satu pilihan: memberikan yang terbaik..untuk diri dan manusia sejagat...Tuhan, aku brhasrat mnjadi jurubicara Ummat dalam usaha2 ku ini..Sungguh ingin merasai perasaan Rasulullah SAW dalam menyampaikan dakwah kepada kaumnya.."
Hadis : “Akan senantiasa ada di antara umatku suatu kelompok yang tampil membela kebenaran, tidak membahayakan mereka orang yang menghina (tidak menolong) mereka sehingga datang ketetapan Allah, sedang mereka tetap dalam keadaan demikian.” (HR. Muslim)

Allah..

peliharalah jiwa2 kami di jalan ini.
di jalan kepimpinan, tarbiyyah dan dakwah..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan